En blogg om ei byjentes liv på bygda. Kanskje kan mitt syn på livet bidra til å gi andre en god dag. Denne bloggen kommer til å inneholde by vs. bygd, kulturkræsj, bygderariteter og ikke minst innblikk i livet mitt som 3 barnsmor. Dette er forøvrig utsikten fra huset mitt. Vakkert!


lørdag 18. januar 2014

Symbiose, over kaffen...

Noen ganger passer bare ting så altfor godt! Som når man ringer for å avbsetille en time, også får man beskjed om at den timen faktisk må utgå, fordi det ikke passa for legen/tannlegen/frisøren... Da er livet symbiotisk!

Det er ei plate jeg har visst om en stund. Det er en forholdsvis nær bekjent av meg som står bak plata; mamman til en gutt i klassa til eldstemannen min :-) I tillegg var jeg så heldig å få jobbe flere uker med henne i høst...

Ingvild Lilletvedt Norstoga heter hun. Det var ikke før i høst jeg fikk vite at hun jobba med ei plate, ei heller visst jeg når den kom ut. Men jeg tenkte, 3 barns mor som meg, med like tett tidsintervall på barna, gård med kyr og ektemann som stadig er på farta... Hmmm kanskje om et par år... Men singelen kom ut rett før jul og selve plata kommer ut 24.januar!

Jeg har ikke fått spurt Ingvild så masse om plata, to mødre, stadig på farta... Enten med en 3-leddet hale, eller med bæreposer stappende fulle av ukens middag, appelsiner og kaffe... Det blir heller et godt smil, -Hei, -Går det bra? -Ja! Hadet!

Heldigvis er vi to damer, på samme sted her i livet, så dette har vi full forståelse for. Som jeg skreiv i et tidligere innlegg, så er det barna som kommer først i våre liv; oppfølging av fritidsaktivter, lekser og omsorg. Det Ingvild har klart i tillegg, er å arbeide seg fram til ei fiks ferdig plate!

Ingvild har hatt en drøm, en drøm om en musikkarriere. Tenk, etter hun ble 3.barnsmor har hun satsa! Jeg er imponert! De fleste skal rekke alt før de får barn...

Det som er så flott, når ei dame, i sånn cirka samme livssituasjon lager plate, så blir den så fryktelig aktuell og nær for meg! Rett før jul kom singelen; "Kaffikoppen", den har en strofe som går igjen; "Det passer ikkje akkurat no"...Det var denne vesle, men betydningsfulle symbiosen jeg ville fram til. Jeg skreiv innlegg om kaffen, min beste venn, Ingvild gav ut singelen "Kaffikoppen". Jammen har kaffe stor betydning, sosialt og mentalt. Det å ta seg tid til en kaffekopp, sammen med et par foreldre, når man kommer for å hente sin håpefulle, lage relasjoner, dele noe man ikke har delt før. Jeg tror kaffe, tidvis er magisk! Så magisk at man kan lage musikk av det! Det er godt å kjenne at man ikke er alene om disse følelsene ;-)  

Sjølve plata til Ingvild heter " Den minste cafeen" og er hennes debutalbum. Musikken er basert på nordisk visetradisjon med litt pop, jazz og bossanova. Det betyr ,at ikke bare vil tekstene falle i smak hos meg, men også musikksjangeren... Det er nesten for perfekt!

 
                                  (Vakker dame i flott og treffende intervju i KK denne uka...)

I tekstene formidler hun historier og tekstene blir betydningsfulle. Jeg tenker at de kommer til å treffe folk midt i hjertet, om historien bare er litt lik, noe en selv eller andre nære, har opplevd. For meg, akkurat nå, tror jeg "Kaffikoppen" vil slå best an, og muligens "Det magiske landet", som handler om et par; stormforelskelse, som går over til hverdagsliv... Tunge overganger, men hverdagslivet kan også være magisk, om man kjemper sine kamper. Dere skulle bare visst, hvor mange harde og tøffe kamper man må ta i et ekteskap... Så mange valg... Men det blir så fryktelig bra, når man er gjennom kampene og kan nyte det man har klart å få til, sammen.

Link til itunes og "Kaffikoppen":

https://itunes.apple.com/no/album/kaffikoppen-single/id786414001?l=nb




Jeg er så heldig å ha delt flere kaffekopper med Ingvild og når det etterhvert viser seg at det betyr noe for henne også, så er det flott! Det er litt spesielt at noen du kjenner gir ut plate, for man vil jo så gjerne at det skal gå dem vel!

Gratulerer så mye Ingvild! Jeg er veldig glad for at du har oppnådd drømmen din... Jeg gleder meg til plate, konserter og framtidige kaffekopper!

Til dere andre... Dette blir årets gavehit fra meg, så har jeg avslørt det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar