En blogg om ei byjentes liv på bygda. Kanskje kan mitt syn på livet bidra til å gi andre en god dag. Denne bloggen kommer til å inneholde by vs. bygd, kulturkræsj, bygderariteter og ikke minst innblikk i livet mitt som 3 barnsmor. Dette er forøvrig utsikten fra huset mitt. Vakkert!


fredag 22. oktober 2010

Prøver meg på et bilde!

Ja som tittelen på bloggen sier, må jeg jo vise litt av det jeg har lært og opplevd etter at jeg blei bygdekjærring... Og med en gang jeg skal forklare om ting her oppe, legger jeg om til dialekt i hodet mitt. Så da får det som kommer bare komme. 

Her stend eg og svigerinna mi og bakar brau (flatbrød). Fyst kjevlar me deigen tynn, tynn, tynn, så steikar me den på takke. Å koma i havn med ca 50 leivar tek nokon timar, derfor heve eg tenkt at denna prosessen egna seg godt med nokon glas vin, men etter eg flyta upp her har eg alltid amma eller vøri gravid. Men til nest år kanskje! På takka steikar me au den berømte klingen. Ei slags lefse, som me brukar til jolemiddagen, "Fisk og kling".
 Det er vel snart tid for klingbaking igjen. Tror faktisk vi skal stelle fisk og kling i Drammen i år. Søstra mi spiser ikke kjøtt og de andre blir dårlig i magen av ribbe... Bildet er forresten fra i fjor:) og jeg har faktisk min egen takke... Tru det den som vil!!!

6 kommentarer:

  1. Slipper jeg å lage min egen julemiddag? hurra! :) hehe følger du din egen blogg? søta, gratulerer med blogg.

    SvarSlett
  2. Julekulene er strikka fra undersiden til oversiden. Er ikke så veldig vanskelig egentlig, men litt knot var det =)

    SvarSlett
  3. Må vel få følge meg sjøl!!! Neida... En av nybegynner feila mine bare! :)

    SvarSlett
  4. Det så jo fantastisk ut! Så herlig tradisjon! Hege

    SvarSlett
  5. så gæy Stine! du må skaffe deg blolovin så jeg og kan fælge deg!:)

    SvarSlett
  6. huhh, herregud, mangler bokstaver og alle ø'ene ble til æ'er, så klønete! ikke rart du ikke skjønte noen ting!:)

    SvarSlett